Nederlanders onderschatten gevaren op internet / phishing via telefoon

03 okt, 2017

Online veiligheid: we steken onze kop in het zand

Nederlanders overschatten kun kennis en onderschatten de risico’s van cybercriminaliteit. De bereidheid om te investeren in online veiligheid blijft onverminderd laag. Dat blijkt uit Veilig 2020, het jaarlijkse onderzoek naar het bewustzijn van Nederlanders rondom cybersecurity.

Jaarlijks wordt daartoe onderzocht hoe wij met zijn allen tegen online veiligheid aankijken. De belangrijkste conclusie van dat onderzoek is dat wij er goed in zijn om onze kop in het zand te steken. Afgelopen jaar is het aantal politie-aangiftes van cybercrime met 66 procent gestegen. Desondanks vinden Nederlanders dat zij goed op de hoogte zijn van hun digitale veiligheid. Bovendien schatten zij de kans dat ze schade ondervinden van online risico’s laag (10 procent) in. De behoefte bij mensen die achterlopen in online veiligheid om zichzelf te verbeteren, is bovendien al even laag. Maar weinig mensen beschermen bijvoorbeeld hun thuisnetwerk of gaan op een goede manier om met hun wachtwoorden.
De resultaten van deze jaarlijkse onderzoeken tegen elkaar afgezet, tonen dat Nederlanders hardleers zijn. We blijken niet alerter te worden, ondanks campagnes en meer aandacht voor cybercriminaliteit.

Kenners en ontkenners
Uit het onderzoek blijkt dat er een groot verschil is tussen Nederlanders die écht goed op de hoogte zijn van de technische kanten van internet en zij die de digitale wereld omarmen als onderdeel van het sociale leven. De eerste groep (10 tot 15 procent) deelt liever niet veel informatie over zichzelf online, omdat ze weet wat er allemaal met persoonlijke data kan worden gedaan. De laatste groep is lang niet altijd op de hoogte van digitale risico’s of wil die niet zien. Zij vinden het geen probleem om informatie over zichzelf te delen. Deze fans van bijvoorbeeld sociale media vinden discussies over privacy ingewikkeld, overzien daarvan de gevolgen niet en menen er dus geen last van te hebben. Ze gaan de risico’s van hun gedrag liever uit de weg en lopen dus relatief veel gevaar, zeggen de onderzoekers.

Gedragswetenschapper Rick van Baaren noemt in dat verband de term ‘zelfeffectiviteit’: omdat mensen denken dat ze er geen verstand van hebben, zijn ze ook niet gemotiveerd om er iets aan te doen. Ze maken zichzelf wijs dat het onderwerp ingewikkeld en niet sexy is, of dat het risico om slachtoffer te worden, laag is. Mensen moeten blijkbaar eerst een keer geconfronteerd worden met online criminaliteit, voordat ze in actie komen. “Natuurlijk zou je liever zien dat mensen intrinsiek gemotiveerd zijn om zichzelf online te beschermen, maar dat blijkt lastig.”

Corona-effecten
Uit het onderzoek Veilig 2020 blijkt verder dat thuiswerken als gevolg van corona een potentieel zwakke plek is voor bedrijven. Ondernemers en instellingen doen er meestal veel aan om de online veiligheid op orde te hebben, maar achter de voordeur worden door hun werknemers bijvoorbeeld lang niet altijd (bijna één op de drie gevallen) wachtwoorden van routers of modems aangepast. Bovendien bevinden zich vaak andere, digitaal onveilige slimme apparaten in het thuisnetwerk.
(bron: HCC)

Helft Nederlanders vindt gegevens delen met Google, Facebook en andere techreuzen moeten voor normaal leven

53% van de Nederlanders vindt dat ze voor een normaal leven hun gegevens wel moeten delen met techreuzen als Google, Amazon, Facebook en Apple. Wel vindt 81 procent het zorgelijk dat deze bedrijven over veel informatie van mensen beschikken.

Veel mensen staan gemakkelijk persoonlijke gegevens af bij bijvoorbeeld het installeren van een app, vanwege het gemak en de snelheid. Uit onderzoek van Orange Cyberdefense onder bijna 1100 Nederlanders blijkt dat iets meer dan de helft vindt dat ze hun gegevens wel moeten delen met techreuzen als Google, Amazon, Facebook en Apple voor een normaal leven. Opmerkelijk is echter dat 81 procent van de Nederlanders het wel zorgelijk vindt dat de bovengenoemde bedrijven over veel informatie van mensen beschikken. Driekwart van de Nederlanders vindt dat we te afhankelijk zijn geworden van bedrijven als Google en Facebook. Slechts 21 procent van de Nederlanders is er van overtuigd dat bedrijven in het algemeen netjes omgaan met hun gegevens.

Privacyvoorwaarden
Bij het installeren van een app of bij het afstaan van gegevens op een website moeten gebruikers vaak akkoord gaan met de privacyvoorwaarden alvorens ze toegang krijgen tot de app of site. Maar liefst 74 procent van de Nederlanders gaat meestal akkoord met deze voorwaarden zonder ze te lezen. 65 procent vindt de teksten te ingewikkeld om te lezen en 89 procent vindt de teksten te lang en te uitgebreid. Zeventig procent staat cookies toe bij het gebruik van de websites.

Facebook en WhatsApp
Bijna een kwart (22%) van de Nederlanders heeft bewust geen Facebook (meer) omdat het voor hen onduidelijk is wat het sociale platform met hun gegevens doet. Een ruime vijf procent maakt geen gebruik meer van WhatsApp omdat ze het niet eens zijn met de privacyvoorwaarden die de app hanteert. Beide apps zijn in handen van hetzelfde bedrijf.

Mark Jenster, General Manager bij Orange Cyberdefense: “Nederlanders staan massaal persoonlijke gegevens af. Dit is een gewoonte geworden voor gemak en snelheid, waar digitalisering een prachtige rol in speelt. Maar gemak staat haaks op privacy en veiligheid. Mensen accepteren cookies, gebruiken veelal dezelfde wachtwoorden, gebruiken techreuzen om data in te vullen en ga zo maar door, zonder goed te weten wat ermee gebeurt. Dit ligt in lijn met het resultaat dat Nederlanders over het algemeen denken dat zij niets te verbergen hebben. Dat men deze voorwaarden als gebruiker te ingewikkeld vindt en daardoor ook niet weet wat de risico’s en gevolgen zijn van dit gemakzuchtige gedrag ten opzichte van privacy, zou aanleiding moeten zijn voor een stukje educatie over dit onderwerp in Nederland.”

bron: HCC

Ik kan voor u een automatische back-up regelen op een extern medium zoals een USB stick of externe schijf.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Wat is phishing via de telefoon?

Telefonische phishing is iemand die u onverwacht en ongevraagd belt om u op te lichten, of een vals sms-bericht stuurt. Een oplichter belt u onverwacht en zegt dat hij of zij voor uw bank werkt, voor Microsoft, Apple of voor een andere bekende organisatie. De beller spreekt u persoonlijk aan, zodat het lijkt alsof hij u kent. De oplichter zal u op enig moment in het gesprek vragen om:

  • Iets te betalen via internetbankieren of mobiel bankieren.
  • Uw pincode op te noemen, op te sturen of op de telefoon in te tikken.
  • Uw pincode af te geven aan iemand die bij u langskomt.
  • Andere beveiligingscodes van uw bank op te sturen of af te geven.
  • Uw betaalpas op te sturen en soms om die eerst door te knippen.
  • Uw betaalpas af te geven aan iemand die bij u langskomt.
  • Naar een (valse) website te gaan en daar vanalles in te vullen.
  • Een kopie van uw paspoort of rijbewijs op te sturen of af te geven.
  • Bepaalde (schadelijke) software te downloaden en installeren.
  • Hem of haar op afstand toegang te geven tot uw computer.

Bel de organisatie zelf

Vertrouwt u de beller niet? Bel zelf naar uw bank, het bedrijf of de instelling, via een officieel openbaar telefoonnummer dat u zelf heeft op gezocht, uit betrouwbare bron. Hier staan de algemene telefoonnummers van banken. En lees alles over telefonische spoofing.

Vals sms-bericht

Op uw mobiele telefoon kunt u valse sms-berichten van oplichters ontvangen. Dat wordt ook wel smishing genoemd, phishing via sms. De afzender van het sms-bericht lijkt uw bank te zijn, of een ander vertrouwd bedrijf of instelling. Oplichters kunnen namelijk het echte telefoonnummer of de naam van een bekende organisatie kapen en als afzenderadres in een sms-bericht zetten. In een vals sms-bericht staat meestal een link waar u op kunt klikken. U komt dan terecht op een valse website.

Lees alles over phishing en smishing.

Helpdeskfraude

Echte helpdesks, bijvoorbeeld van Microsoft, van Apple of van uw internet provider, bellen u nooit onverwacht op om te vertellen dat u een computerprobleem heeft. Hang direct op! Via een kwaadaardige of besmette website die u per ongeluk bezoekt, kan het lijken dat er wordt ingebroken op uw computer of dat u een ander probleem op uw computer heeft. Wanneer u dan met een zoekmachine (met Google) een bedrijf opzoekt dat uw computerproblemen kan oplossen, worden er bovenaan de zoekresultaten nep-bedrijven van fraudeurs getoond. Zo kunt u dan onbewust en ongemerkt naar een frauduleuze helpdesk bellen.

Zoekt u een echte helpdesk?

  • Bel nooit zomaar naar een helpdesk die u online heeft gevonden.
  • Check eerst het webadres en het telefoonnummer.
  • Ga naar Fraudehelpdesk.nl voor tips en contactgegevens van echte helpdesks.

Microsoft scam

VBNL_MicrosoftDe Microsoft scam is de meest bekende helpdeskfraude. Een zogenaamde Microsoft-medewerker probeert u ervan te overtuigen dat er iets mis met uw computer. De medewerker zal aandringen dat u snel handelt om het bestaande probleem te verhelpen en ergere problemen te voorkomen. Daarvoor zijn wel wat aanpassingen op uw computer nodig en daarna kan de beller u tegen betaling helpen om de problemen op te lossen:

  • uw virusscanner is niet up-to-date
  • uw computer bevat een virus
  • uw computer is gehackt
  • uw Microsoft-software is niet up-to-date
  • uw Microsoft-licentie is verlopen
  • via uw computer zou er naar kinderporno gekeken worden
  • u heeft nog geen recente Windows upgrade

Hier is sprake van phishing. De beller is op uw geld uit en wil u ertoe verleiden om tegen betaling onveilige software (een virus) op uw pc te installeren. Hiermee krijgt de crimineel toegang tot uw pc en uw bestanden. Daarnaast wordt het bedrag dat u voor de telefonische hulp moet betalen tijdens het betaalproces bijna altijd (ongemerkt) verhoogd. Hier komt u vaak pas later achter wanneer u onraad ruikt of uw bankafschrift onder ogen krijgt.
Luister naar een voorbeeld van een gesprek van deze vorm van oplichting. Slachtoffers lijken willekeurig te worden gekozen. Cybercriminelen maken gebruik van telefoonboeken en/of databases waar uw gegevens in zijn opgenomen.
Meer informatie vindt u op veiliginternetten.nl en ook op de website van de politie.

Wat kunt u doen?

  • Installeer geen illegale software op uw telefoon of computer.
  • Houdt uw telefoon en computer up-to-date met behulp van updates en patches.
  • Beveilig uw telefoon met pincode.
  • Maak gebruik van een antivirusprogramma en een firewall.
  • Neem niet op als u een verdacht telefoonnummer in uw display ziet.

Microsoft zal u nooit bellen met informatie omtrent de veiligheid van uw computer en of de wel/niet verlooptijd van uw Microsoft-licentie. Microsoft zal ook nooit naar uw beveiligingsinstellingen en/of wachtwoorden vragen. Verbreek daarom direct de verbinding. Schrijf zo mogelijk namen en het telefoonnummer op waarmee de oplichter naar u heeft gebeld. De oplichter is afhankelijk van de toegang tot uw pc. Als u niet inlogt en niets installeert, kan hij niets doen.

Wat als ik er toch in ben getrapt?

Als u slachtoffer bent geworden dan kunt u hiervan aangifte doen bij de politie. Dit kan alleen op een politiebureau. Drie zaken zijn het belangrijkst:

  • Informeer direct uw bank en/of creditcardmaatschappij en vraag hen alert te zijn op vreemde transacties die plaatsvinden op uw rekening/account.
  • Pas zo snel mogelijk al uw gebruikersnamen én wachtwoorden aan. Denk hierbij aan uw computer, internetbankieren en e-mailadressen. Maak gebruik van veilige wachtwoorden. Op internet kunt u vinden hoe u een veilig wachtwoord maakt, bijvoorbeeld op: How to: Veilige wachtwoorden maken en beheren | VPNgids.nl.
  • Verwijder de (mogelijk) kwaadaardige software van uw computer. Schakel hiervoor een specialist in als dat nodig is.

 

Bron: veiligbankieren.nl

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Maak je je zorgen over de veiligheid van je PC of overweeg je zelfs om met een schone lei te beginnen? Dan weet je zeker dat je van alle zooi verlost bent !!

Bel 06 – 5096 2915 voor een afspraak of vul het contactformulier in.

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring op onze website te optimaliseren.