Nederlanders onderschatten gevaren op internet / nep Microsoft bellers

03 okt, 2017

Online veiligheid: we steken onze kop in het zand

Nederlanders overschatten kun kennis en onderschatten de risico’s van cybercriminaliteit. De bereidheid om te investeren in online veiligheid blijft onverminderd laag. Dat blijkt uit Veilig 2020, het jaarlijkse onderzoek naar het bewustzijn van Nederlanders rondom cybersecurity.

Jaarlijks wordt daartoe onderzocht hoe wij met zijn allen tegen online veiligheid aankijken. De belangrijkste conclusie van dat onderzoek is dat wij er goed in zijn om onze kop in het zand te steken. Afgelopen jaar is het aantal politie-aangiftes van cybercrime met 66 procent gestegen. Desondanks vinden Nederlanders dat zij goed op de hoogte zijn van hun digitale veiligheid. Bovendien schatten zij de kans dat ze schade ondervinden van online risico’s laag (10 procent) in. De behoefte bij mensen die achterlopen in online veiligheid om zichzelf te verbeteren, is bovendien al even laag. Maar weinig mensen beschermen bijvoorbeeld hun thuisnetwerk of gaan op een goede manier om met hun wachtwoorden.
De resultaten van deze jaarlijkse onderzoeken tegen elkaar afgezet, tonen dat Nederlanders hardleers zijn. We blijken niet alerter te worden, ondanks campagnes en meer aandacht voor cybercriminaliteit.

Kenners en ontkenners
Uit het onderzoek blijkt dat er een groot verschil is tussen Nederlanders die écht goed op de hoogte zijn van de technische kanten van internet en zij die de digitale wereld omarmen als onderdeel van het sociale leven. De eerste groep (10 tot 15 procent) deelt liever niet veel informatie over zichzelf online, omdat ze weet wat er allemaal met persoonlijke data kan worden gedaan. De laatste groep is lang niet altijd op de hoogte van digitale risico’s of wil die niet zien. Zij vinden het geen probleem om informatie over zichzelf te delen. Deze fans van bijvoorbeeld sociale media vinden discussies over privacy ingewikkeld, overzien daarvan de gevolgen niet en menen er dus geen last van te hebben. Ze gaan de risico’s van hun gedrag liever uit de weg en lopen dus relatief veel gevaar, zeggen de onderzoekers.

Gedragswetenschapper Rick van Baaren noemt in dat verband de term ‘zelfeffectiviteit’: omdat mensen denken dat ze er geen verstand van hebben, zijn ze ook niet gemotiveerd om er iets aan te doen. Ze maken zichzelf wijs dat het onderwerp ingewikkeld en niet sexy is, of dat het risico om slachtoffer te worden, laag is. Mensen moeten blijkbaar eerst een keer geconfronteerd worden met online criminaliteit, voordat ze in actie komen. “Natuurlijk zou je liever zien dat mensen intrinsiek gemotiveerd zijn om zichzelf online te beschermen, maar dat blijkt lastig.”

Corona-effecten
Uit het onderzoek Veilig 2020 blijkt verder dat thuiswerken als gevolg van corona een potentieel zwakke plek is voor bedrijven. Ondernemers en instellingen doen er meestal veel aan om de online veiligheid op orde te hebben, maar achter de voordeur worden door hun werknemers bijvoorbeeld lang niet altijd (bijna één op de drie gevallen) wachtwoorden van routers of modems aangepast. Bovendien bevinden zich vaak andere, digitaal onveilige slimme apparaten in het thuisnetwerk.
(bron: HCC)

Ik kan voor u een automatische back-up regelen op een extern medium zoals een USB stick of externe schijf.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Microsoft oplichters

Vanuit het buitenland belt een Engelssprekende ‘Microsoft-medewerker’ die zogenaamd computerproblemen wil verhelpen. De beller vraagt het slachtoffer om toegang tot zijn of haar computer en probeert vervolgens geld te ontfutselen, bijvoorbeeld via online bankieren. Deze oplichtingspoging heeft de afgelopen jaren al veel mensen geld gekost. In 2016 werden 1.100 mensen slachtoffer van de oplichters.

De beruchte Microsoftoplichters hebben nu een manier gevonden om mensen die niet in hun val trappen dwars te zitten. Ze misbruiken de telefoonnummers van mensen die doorzien dat ze niet gebeld worden omdat er een computerprobleem is, maar om wachtwoorden en bankgegevens te stelen. Het komt bijna-slachtoffers op ziedende telefoontjes van andere doelwitten te staan.

De Fraudehelpdesk ziet gevallen van mensen die zó bestookt worden, dat ze hun telefoon niet kunnen gebruiken. De oplichters maakten al honderden slachtoffers in Nederland en verhullen hun identiteit door via software een Nederlands nummer op het schermpje van telefoons te laten verschijnen. Dat nemen potentiële slachtoffers sneller op dan een buitenlands nummer.

Geld betalen

Wie het telefoontje aanneemt, krijgt in het Engels, gesproken met een Indiaas accent, te horen dat er een Microsoft probleem is. Dat kan zogenaamd opgelost worden, maar dan moet er worden betaald én moet de beller toegang tot de computer krijgen. Door mee te kijken bij het overmaken van het geld krijgen de oplichters bankgegevens in handen. Honderden mensen werden slachtoffer van de listige truc, hun bankrekeningen werden leeggetrokken.

De politie bracht een advies uit, nadat veel aangiftes binnenkwamen. Belt iemand namens Microsoft? Hang dan meteen op. Het is een raadsel waarom de oplichters nu zijn begonnen met het misbruiken van de nummers van de mensen die het advies van de politie opvolgden.

Platgebeld

,,Na de mislukte oplichting worden honderden andere doelwitten met het telefoonnummer van degene die ophangt gebeld,’’ zegt Tjerk Notte van de Fraudehelpdesk. Als de (bijna) gedupeerden vervolgens terugbellen om de vermeende oplichter te confronteren, krijgen ze een nietsvermoedende Nederlander aan de lijn. ,,Dat kost niet direct geld, maar er zijn mensen die een hele dag worden platgebeld.’’ Een oplossing voor dat probleem is er niet. ,,Wie dit gebeurt wordt er horendol van.’’

bron: AD

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Maak je je zorgen over de veiligheid van je PC of overweeg je zelfs om met een schone lei te beginnen? Dan weet je zeker dat je van alle zooi verlost bent !!

Bel 06 – 5096 2915 voor een afspraak of vul het contactformulier in.

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring op onze website te optimaliseren.